Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Japan Airlines zamawiają kolejne B737 MAX
fot. Boeing Media
Japan Airlines poinformowały wczoraj (19 marca), że dodadzą do swojej floty 17 kolejnych B737-8 MAX, które zastąpią obecnie eksploatowane B737-800. Nowa umowa obejmuje również porozumienie dotyczące specjalnego planu obsługi technicznej nowych maszyn od Boeing Services. Niskokosztowa spółka zależna ZIPAIR również ogłosiła plany wprowadzenia 10 B787-9 przeniesionych z JAL, podwajając tym samym wielkość swojej floty.

JAL zamówił w marcu 2023 r. 21 boeingów B737-8, dzięki czemu linia lotnicza ma teraz otrzymać łącznie 38 samolotów tego typu. Nowe B737-8 pozwolą JAL na wzmocnienie swojej krajowej i regionalnej siatki połączeń w miarę jak ruch pasażerski będzie powracał do poziomu sprzed pandemii oraz wymianę obecnie użytkowanych B737-800NG. JAL planuje rozpocząć odbiory nowych samolotów w pierwszym kwartale 2026 r.

Japoński przewoźnik poinformował także o harmonogramach dostaw innych nowych samolotów. Airbusy A321neo zaczną trafiać do linii od pierwszego kwartału 2028 r., A350-900 w konfiguracji międzynarodowej przylecą z początkiem 2027 r., natomiast B787-9 w konfiguracji międzynarodowej w pierwszych miesiącach 2028 r.

Powiększy się także flota ZIPAIR

Japońska linia poinformowała, że jej spółka zależna, linia ZIPAIR, spodziewa się otrzymać pierwsze B787-9 w 2027 r., podczas gdy ostatni odrzutowiec tego typu powinien pojawić się w jego flocie na początku 2030 r. ZIPAIR wykorzystuje obecnie osiem B787-8, wszystkie przeniesione z floty JAL, i planuje dodać dwa kolejne do 2026 r. Łącznie do ZIPAIR ma trafić 10 B787-9, a JAL, z którego samoloty zostaną przeniesione, eksploatuje obecnie 22 Dreamlinery w wersji -9.

Flota JAL

Obecnie flota Japan Airlines składa się ze 150 samolotów: 15 airbusów A350-900, dziewięciu A350-1000, 42 boeingów B737-800, 24 B767-300ER, trzech B767-300BCF, 12 B777-300ER, 23 B787-8 oraz 22 B787-9.

Przewoźnik oczekuje na dostawę 106 samolotów: 11 airbusów A321neo, 23 A350-900, czterech A350-1000, które zastąpią wszystkie B777, 38 boeingów 737 MAX 8, które zastąpią wszystkie B737-800NG, 10 B787-9 Dreamliner oraz 20 Boom Overture.

Rodzina B737 MAX

Samolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.

Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 479 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2 751 B737 MAX 8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 720 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 3,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup A350 i A321neo

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup A350 i A321neo

Piotr Bożyk 23 lipca 2024

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup 10 Dreamlinerów

Pasażer i linie lotnicze

JAL zamawia 42 samoloty. Będą nowe A321neo, A350 i B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Flota linii Buzz powiększyła się o dwa B737 MAX

Piotr Bożyk 20 marca 2025

Embraer: Polska kluczowym rynkiem. Nie chcemy tylko sprzedawać

Biznes i przemysł

Wojna celna uderza w Boeinga. Samoloty mocno podrożeją?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup A350 i A321neo

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup A350 i A321neo

Piotr Bożyk 23 lipca 2024

FIA2024: Japan Airlines potwierdzają zakup 10 Dreamlinerów

Pasażer i linie lotnicze

JAL zamawia 42 samoloty. Będą nowe A321neo, A350 i B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5